روش قرآن مجید بیان کلیات و اصول عمومی است، تشریح مصادیق و جزئیات غالباً بر عهده پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌باشد

روش قرآن مجید بیان کلیات و اصول عمومی است، تشریح مصادیق و جزئیات غالباً بر عهده پیامبر گرامی(ص) می‌باشد. چنان که می‌فرماید: و أنزلنا إلیک الذکر لتبیّن للنّاس ما نزّل إلیهم و لعلّهم یتفکّرون.(۱) و قرآن را بر تو فرستادیم تا آنچه را برای مردم نازل شده است، برای آنها بیان کنی و آشکارسازی، شاید آنان بیندیشند. در آیه یادشده دقت کنید. بنابراین انتظار این که مصادیق و جزئیات در قرآن بیاید، همانند این است که انتظار داشته باشم همه جزئیات در قانون اساسی کشور ذکر شود. با توجّه به این که «علی» فقط نام حضرت امیرالمؤمنین (ع)نبوده، همان گونه که «ابوطالب» تنها کنیه پدر بزرگوارش نبوده است، بلکه نام و کنیه افراد متعدّدی در میان عرب «علی» و «ابوطالب» بوده، بنابراین اگر نام «علی» صریحاً هم در قرآن ذکر می شد، باز هم کسانی که نمی خواستند این حقیقت را بپذیرند بهانه ای داشتند و آن را بر «علی» دیگری تطبیق می کردند و این مساله ذکر اسامی در قرآن برای تمام اهل بیت همین گونه است . بدین جهت بهتر همان بوده و انجام شده است که با ارائه ویژگی ها و صفات ممتاز و منحصر به فرد به معرفی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان او پرداخته شود که پرداخته شد، تا قابل تطبیق بر هیچ کس، جز وجود مقدّس آن حضرات معصومین نباشد، برای همین خداوند در قرآن مجید، این راه را انتخاب کرده و با ذکر فضایل خاصّ آن حضرت، در آیاتی از قرآن مجید، آنها را به عنوان ولیّ مؤمنان و جانشین بلافصل پیامبر (ص) و اهل پاکی و عصمت و…معرّفی کرده است، هر چند کسانی که در قلبشان مرض و انحراف وجود دارد، باز این آیات را به گونه دیگر تفسیر می کنند. در قرآن مجید و روایات اسلامی از چند چیز به عنوان” نور” یاد شده است: ۱- قرآن مجید : قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ( ۲) از سوی خداوند نور و کتاب آشکاری برای شما آمد” ۲-” ایمان : اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ ؛ (۳ ) خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده‏اند، آنها را از ظلمت های (شرک و کفر) به سوی نور (ایمان) رهبری می‏کند”. ۳-” هدایت الهی” و روشن بینی: أَوَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها ؛ (۴ ) آیا کسی که مرده بوده است و ما او را زنده کردیم و نور هدایتی برای او قرار دادیم که در پرتو آن بتواند در میان مردم راه برود همانند کسی است که در تاریکی باشد و هرگز از آن خارج نگردد”؟ ۴-” آئین اسلام : وَ یَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ (۵ ) خداوند ابا دارد جز از اینکه نور (اسلام) را کامل کند هر چند کافران نخواهند”. ۵- شخص پیامبر (ص) : وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً؛ (۶) ما تو را دعوت کننده به سوی خدا به اذن و فرمان او قرار دادیم و چراغی نور بخش”. ۶- امامان و پیشوایان معصوم: خلقکم اللَّه انوارا فجعلکم بعرشه محدقین ؛ خداوند شما را نورهایی آفرید که گرد عرش او حلقه زده بودید.” (۷) ۷- و بالآخره از” علم و دانش” نیز به عنوان نور یاد شده، چنان که در حدیث مشهور است: العلم نور یقذفه اللَّه فی قلب من یشاء:” علم نوری است که خدا در قلب هر کس که بخواهد می‏افکند” …(۸) روایاتی هم در ذیل آیه ۱۵۷ اعراف داریم که یکی از مصادیق نور در این آیه ائمه هستند …فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ..پس کسانی که به او(پیامبر) ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند. امام صادق(ع) فرمود : ..النور فی هذا الموضع أمیر المؤمنین و الائمه علیهم السلام.(۹) نور در این ایه امیر المومنین و ائمه هستند پس به صراحت در قرآن مجید ازامامان معصوم به نور نیامده است ولی روایات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که همه ائمه نورند. پی نوشت: ۱٫نحل (۱۶ ) آیه ۴۴٫ ۲٫مائده(۵ ) آیه ۱۵٫ ۳٫بقره(۲ ) آیه ۲۵۷٫ ۴٫انعام(۶ ) آیه ۱۲۲ . ۵٫توبه(۹ ) آیه ۳۲ . ۶٫احزاب(۳۳ )آیه ۴۶٫ ۷٫ ابن بابویه محمد بن علی‏، عیون أخبار الرضا، نشر جهان‏، تهران‏، سال ۱۳۷۸ ق‏، نوبت اول،‏ ج‏۲، ص۲۷۵٫ ۸٫ مکارم شیرازی ناصر،تفسیر نمونه،ناشردار الکتب الإسلامیه،تهران،سال ۱۳۷۴ ش،نوبت اول، ج‏۱۴، ص ۴۷۱٫ ۹٫ حویزی، نور الثقلین، اسماعیلیان، ج ۲، ص ۸۳٫

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد